Parama dėkojame




Išeitis – teismas arba darbovietės pakeitimas

Į redakciją kreipėsi Merkelio Račkausko gimnazijos anglų kalbos mokytoja Ramutė Čepauskaitė. Ji tikino, jog dėl josbuvo surengtas Vaiko gerovės komisijos posėdis, kuriame daugiau nei 20 metų dirbanti pedagogė pasijutusi tarsi XVIII a. inkvizicijoje: buvo pažeminta, patyrė nuoskaudą ir psichologinį smurtą.

 Prasidėjo rugsėjį

„2016 metų rugsėjo 1 dieną dėstyti anglų kalbą mane paskyrė 2c klasėje. Iki tol dėstė kita mokytoja. Ramiai praėjo tik pirmoji, instruktažo, pamoka. Pravedus antrąją pamoką, kurios metu diskutavome ir analizavome labai sunkų tekstą, iš šios klasės sulaukiau priekaištų: silpnoji klasės dalis nesuprato mano aiškinimo anglų kalba bei užduodamų klausimų, todėl apie tai informavo ne mane, bet mokyklos administraciją. Pabandžiau naudoti pačius elementariausius žodžius mintims reikšti, bet vis tiek buvo vaikų, kurie nesuprasdavo, kokią užduotį atlikti, dialogą ar monologą. Antroji c toliau nenurimo: skundėsi auklėtojai, socialinei pedagogei bei mokyklos administracijai, – rašoma R. Čepauskaitės skunde redakcijai. Pasak jos, ne kartą teko girdėti mokinių patyčių ir apkalbų: „Kartais atrodydavo, kad dirbu profesinėje mokykloje, o ne gimnazijoje.“

Iniciatyva – dviejų

Pedagogė teigė, jog spalį, vienos jos pamokos metu, pastebėjusi siunčiamą per suolus lapelį, o jame buvo agituojama prieš mokytoją: „Raštelyje vaikiška ranka buvo pakeverzota, ,,nu mano mamai tai jinai nepatinka, aš galvoju, kad ją reikėtų keisti. Pirma per susirinkimą galėtų pradėti kalbėti tavo motina, o tada prisijungtų manoji“. Išsiaiškinta ir raštelio autorė, siuntusi jį kitai mokinei, kurių tėvai, pasak R. Čepauskaitės, ir tapo pagrindiniai iniciatoriai keisti mokytoją: „Nors mergaičių tėvai telefonu atsiprašinėjo už savo dukras, tačiau vis tik vėliau pasirašė skundą, kuriame prašoma skubiai pakeisti anglų kalbos mokytoją.“

Nurodinėjo mokytojai

„Vadovėlis, iš kurio ši klasė dirbo, buvo porą lygių per sunkus, todėl siūliau jį keisti, bet klasei buvo gaila pinigų naujam vadovėliui. Buvo vaikų, kurie neatnešdavo pinigų už kopijas – už jas mokėjau iš savo kišenės, – tikino R. Čepauskaitė. – Pamokų darbas buvo itin apsunkintas, nes keli mokęsi šioje klasėje mokiniai direktorei paaiškindavo, kaip turiu analizuoti tekstus, kiek turiu skirti kalbėjimo užduočių, kiek per pamoką padaryti pratimų, kiek naujų žodžių tą pamoką išmokyti, ką ir kokia tvarka daryti. Vos galėjom dirbti, nes mokymą ,,organizavo“ vos angliškai paskaitantys vaikai ir vos sugebantys užsidirbti teigiamą pažymį. Mano nuomone, 6 vaikams (pavardžių neatskleisiu) už 90 proc. atliktų užduočių reikėjo rašyti neigiamus įvertinimus. Pasigailėjau jų, nes būtų tekę atremti naujus tėvų skundus ir būti tardomai mokyklos administracijos.“

Pasipylė skundai

„Mane užgriuvo 2c klasės tėvų skundų lavina, kurios šleifas nusidriekė iki pat ministerijos. Kas buvo parašyta ministerijai, nebuvau informuota, išskyrus vieną sakinį, kurį pasakė pati direktorė, esą ,,M. Račkausko gimnazijos direktorė Asta Žukauskienė nesusitvarko su savo pavaldine, anglų kalbos mokytoja Ramute Čepauskaite“. Man buvo pasakyta tik tiek. Kiek ši klasė parašė man skundų, net negaliu įvardyti. Kartą 2c pravedžiau 6 pamoką, o po 7 pamokos jau ant direktorės stalo gulėjo beveik 1 puslapio ilgumo skundas su visos grupės parašais. Matyt, skundas vėl buvo organizuojamas iš anksto, o kaip jie vėl spėjo surinkti parašus taip greit, negaliu suvokti. Jie teigė, kad pamokos nebe tokios geros, kaip esant mokyklos administracijai, nors dirbau, kaip visada. Pasakiau, kad, jei reikia, pamoką nufilmuosiu ir tegu žiūri vaizdo įrašą ir lygina, – dėstė skunde R. Čepauskaitė. – Paprašiau ministerijos audito ir nudžiugau, kai direktorė pasakė, jog ministerijos audito grupė vertins ir mano anglų kalbą. Norėjau šiai agresyviai besielgiančiai tėvų ir vaikų grupei pateikti rimtas išvadas ir įrodyti, kad dirbau gerai ir kad mokytojai nekeičiami mokiniams ir tėvams tarsi Facebook spaudant mygtuką „Patinka“, „Nepatinka“.“

Vietoj audito – posėdis

R. Čepauskaitė tikino, jog gimnazijos administracija ją tikrinusi apie pusantro mėnesio: „Ateidavo neįspėję. Jie stebėjo ne tik 2c, bet ir kitų klasių pamokas. Pamokų tikrinimo išvadomis esu patenkinta – mano vedamos pamokos buvo įvertintos gerai. Laukiau ministerijos audito, bet vietoj jo 2016 m. lapkričio 8 d. man buvo suorganizuotas išplėstinis Vaiko gerovės komisijos posėdis, kuriame dalyvavo ir Švietimo skyriaus vedėjas Apolinaras Stonkus, ir gimnaziją kuruojanti specialistė. Žinojau, kad turėsiu iškęsti didelės grupės spaudimą, bet skubėdama dar nesuvokiau, jog vykstu į XVIII amžiaus inkviziciją. Netikėjau, kad įmanoma atsidurti praeities epochoje.“

Patys – gydytojai?

„Gyniau save ir įtikinėjau tėvus ir mokyklos atstovus, kiek tik žmogus turi jėgų, bet susirinko didelė pykčio ir pagiežos sklidina grupė, su kuria nebuvo įmanoma civilizuotai spręsti susiklosčiusios situacijos. Išgirdę, kad pamokos buvo tinkamos, tėvai „šoko“ ant ministerijos arkliuko – „bloga atmosfera klasėje“ ir, užuot kreipęsi į gydytojus, patys nustatinėjo savo vaikams diagnozes: migrenas, pilvo skausmus ir t. t. Jie tikino, kad minėtos problemos jų vaikams prasideda prieš anglų kalbos pamokas, o viena mama pasakė, jog jos dukra gerianti nuskausminamuosius prieš mano pamoką“, sakė R. Čepauskaitė ir tikino supratusi, jog čia negalioja įstatymai: „Tiesiog banda nusprendžia, jog ministerijai, gimnazijai ir Švietimo skyriui palengvės, jei aš pasitrauksiu.“

Atsisakė klasės

„Po posėdžio likau direktorės kabinete, nes ji pasiūlė pasikalbėti. Už tai jai dėkinga, nors pokalbis buvo nelengvas. Man buvo pasiūlyta eiti versti knygų. Bet iš knygų vertimo uždirbti neįmanoma, – „Būdui žemaičių“ sakė anglų kalbos mokytoja. – Pati savo ranka parašiau klasės atsisakymo raštą. Ryte buhalterė informavo, kad liko 20,5 valandos ir yra išsaugotas etatas, tačiau dirbsiu už skurdų atlyginimą. Vaiko gerovės komisijos posėdyje pasijutau viešu patyčių objektu, bet tai mane padarė tik stipresnę.“

Vienuolika punktų

2c klasės antrojo anglų kalbos pogrupio mokinių ir tėvų pasirašytame skunde teigiama, jog mokytoja nekontroliuojanti savo emocijų, jaučiama įtempta atmosfera bei mokytojos išankstinis nusistatymas mokinių atžvilgiu, dalykas dėstomas dideliu tempu ir pakeltu tonu, dėstoma ne iš tų vadovėlių, kuriuos vaikai įsigiję dar pernai, sumenkęs mokinių vidurkis, lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, pamokos metu mokytoja nesiskirianti su mobiliuoju telefonu ir taip blaškomas mokinių dėmesys ir kt.

Į skundo kiekvieną punktą pateikti ir mokytojos paaiškinimai.

Daugiau nusiskundimų

Mokytoja R. Čepauskaitė teigė pastebėjusi, jog gimnazijos direktorės pavaduotoja Janina Palenskienė ne kartą už durų klausėsi jos vedamos pamokos, jai sergant, gimnazijos administracija rašė skundą jos gydytojai dėl esą neteisingai išduoto nedarbingumo pažymėjimo, o „Sodra“ to nenustačiusi. R. Čepauskaitė taip pat teigė, jog jai mokyklos vadovybė skyrusi net dvi nuobaudas – už prieš kelerius metus jos iniciatyva pasirodžiusį straipsnį „Lietuvos ryte“ ir už internetinių duomenų naudojimą.

Gimnazijos direktorė A. Žukauskienė, paprašyta pakomentuoti, teigė, jog faktų, kad pavaduotoja J. Palenskienė ne kartą už durų klausėsi mokytojos vedamos pamokos, neturinti, paneigė ir R. Čepauskaitės skundo teiginį, joggimnazijos administracija, jai sergant, rašė skundą jos gydytojai.

„Nuobaudos buvo paskirtos, bet ne už tai, ką skunde nurodo mokytoja R. Čepauskaitė, – sakė A. Žukauskienė. – Pagal Darbo kodekso 242 straipsnį drausminę nuobaudą galima apskųsti darbo ginčų nagrinėjimo tvarka.“

Patenkino prašymą

M. Račkausko gimnazijos direktorė, informuota apie R. Čepauskaitės nusiskundimus dėl pažeminimo ir jai padaryto spaudimo, teigė, jog pagal Vaiko gerovės komisijos darbo tvarkos organizavimo aprašo 10.1. punktą Komisija analizuoja vaikų ugdymo poreikius, problemas ir jų priežastis, o pagal 10.7 punktą analizuoja pedagogų ir vaikų santykių problemas ir teikia siūlymus pedagogams dėl šių santykių gerinimo. „Spaudimas nebuvo daromas. Į gimnazijos direktorių kreipėsi visi mokytojos R. Čepauskaitės 2c klasės pogrupio tėvai ir mokiniai (13 tėvų ir 13 mokinių) su prašymu skubiai pakeisti anglų kalbos mokytoją“, – „Būdui žemaičių“ sakė A. Žukauskienė.

Nesutarimai seni

„Būdo žemaičių“ šiuo klausimu pakalbintas Savivaldybės Švietimo skyriaus vedėjas Apolinaras Stonkus teigė, jog Vaiko gerovės komisijos posėdžių viešai komentuoti neleidžia teisės aktai, o nesusikalbėjimas tarp gimnazijos administracijos ir mokytojos R. Čepauskaitės vyksta jau keletą metų: „Švietimo skyriui ši situacija yra žinoma. Buvo dėtos pastangos, kad padėtis taisytųsi. Deja, niekas nesikeičia. Tikriausiai šią susidariusią konfliktinę situaciją gali išspręsti tik teismas.“

Galima išsakyti

A. Žukauskienė neprieštaravo ir net pageidavo, kad redakcija apklaustų visus Vaiko gerovės komisijos posėdžio dalyvius. Gimnazijos bei Švietimo skyriaus atstovams klausimai buvo pateikti el. paštu prieš keletą dienų, tačiau atsakymų negauta, todėl redakcija palieka teisę norintiems komentuoti šią situaciją ar išsakyti savo nuomones, jei tik jomis nebus pažeisti LR įstatymai, publikuoti vėlesniuose „Būdo žemaičių“ numeriuose bei portale ir FB paskyroje. Laiškų lauksime el. paštu Šis el. pašto adresas yra apsaugotas nuo šiukšlių. Jums reikia įgalinti JavaScript, kad peržiūrėti jį..">Šis el. pašto adresas yra apsaugotas nuo šiukšlių. Jums reikia įgalinti JavaScript, kad peržiūrėti jį..

Taip pat skaitykite:

Nuorodų sąrašas

Nuorodų sąrašas

Powered by BaltiCode