Darom/juosta




Vaisiai ir daržovės – sveikų vaikų mitybos pagrindas

 

Sveikatos specialistai tvirtina, kad, norint užtikrinti sveiką mažylių augimą, teisingi mitybos įpročiai yra ypač svarbūs. Rūpintis jais būtina pradėti nuo pat pirmųjų kūdikiams duodamų maisto tyrelių šaukštelių. Gydytojai teigia, kad teisingų mitybos įpročių stokojantys vaikai iki 5 metų jau gali turėti virškinimo, žarnyno veiklos ir svorio sutrikimų. Deja, vis dažniau gydytojai pastebi, kad vaikai ne tik nevalgo pakankamai vaisių ir daržovių, tačiau jų net neatpažįsta. Apie subalansuotos mitybos pagrindą – vaisius ir daržoves – pasakoja gydytoja dietologė Lina Barauskienė.

Sveiki įpročiai – nuo pat pirmųjų dienų

Gydytoja teigia, kad mitybos režimas kūdikiams rekomenduojamas jau nuo trijų mėnesių.

Tai neturi būti daroma griežtai, tačiau pamažu vaiko įpročius formuoti būtina: „Augančiam vaikui labai svarbu matyti pavyzdį. Jeigu tėvai valgys vaisius ir daržoves, tokių įpročių turės ir vaikas. Pastebima, tik 25 proc. tėvų vaikams į mokyklą įdeda daržovių ar vaisių, o ir įdėti neretai atsiduria šiukšliadėžėse. Tai rodo, kad daržovių ir vaisių vartojimo situacija Lietuvoje yra prasta – trūksta elementarių, dar kūdikystėje suformuotų įpročių.“

Kūdikius geriausia pradėti papildomai maitinti daržovėmis, vėliau duoti ir vaisių. Kūdikio virškinamasis traktas dar yra nebrandus, todėl pirmasis maistelis geriau virškinamas, o maisto medžiagos lengviau pasisavinamos iš daržovių negu iš kitų produktų. Vaisiuose, kaip ir daržovėse, yra vitaminų, mineralų, maistinių medžiagų ir skaidulų. Vaisius kūdikis mieliau ir lengviau ragauja, nes jie saldūs. Visgi vaisiai turi daugiau cukraus, todėl mažylis turėtų valgyti daugiau daržovių. Prie kokio skonio kūdikis pripras per pirmus metus – tokie įpročiai, skonio suvokimas liks visą gyvenimą.

„Galima sakyti, kad vaiko racione būtinai turi atsirasti įvairių spalvų. Skirtingų spalvų vaisiai ir daržovės turi tik jiems būdingų ir augančiam organizmui reikalingų naudingų medžiagų. Blogai, kad tėvai nesivargina daržovių įtraukti į racioną. Tam reikia pastangų, tačiau tai daryti būtina. Tam, kad vaikas pajustų skonį, naujus produktus tenka duoti ragauti ir vieną, ir dešimtą kartą. Rekomenduočiau vangiai valgomus produktus sumaišyti su mažyliui jau žinomais“, – teigia L. Barauskienė.

Kaip išmokyti valgyti vaisius ir daržoves

L. Barauskienė sako, kad šiomis dienomis net penkerių metų vaikai sunkiai atpažįsta daržoves. Tai reiškia, kad jas ir valgo retai: „Anksčiau atrodė, kad tai kitų Vakarų šalių problema, tačiau mūsų vaikai nebežino, kaip kopūstas auga. Tai rodo, kad tėvai neužsiima ugdymu, nors tai vienas iš būdų, kaip įtraukti į racioną vaisius ir daržoves. Maitinimą galima paversti žaidimu – rodyti daržoves, paveikslėlius, pasakoti, koks raudonas pomidoras, kaip jį sėti, kur jis auga, kokia bulvė, kaip jas kasa ir pan.“

Gydytoja pabrėžia, kad patiems mažiausiams duodamos daržovės ir vaisiai turi būti švieži, tačiau termiškai apdoroti – toks maistas lengviau virškinamas ir saugesnis. 

„Visos mamos žino, kaip dažnai vaikui prireikia maisto čia ir dabar. Natūralu, kad galima nespėti maistelio išvirti ir tinkamai sutrinti. Tyrelės stiklainiuose taip pat puikus pasirinkimas keliaujant, jų saugiam vartojimui nereikia jokių specialių laikymo sąlygų. Tai geras būdas supažindinti vaiką su naujais produktais ir skoniais. Vaikai iki vienų metų pratinasi prie maisto ir iš anksto sunku numatyti, ar vaikui produktas iš karto patiks. Jeigu vaikui daržovė netinka, alergizuoja ar nepatinka, visą namuose paruoštą maistą po kiekvieno bandymo gali tekti išmesti“, – pasakoja L. Barauskienė.

Gydytoja dietologė pažymi, kad šaltuoju metų laiku tyrelės tampa dar naudingesnės: „Šviežios daržovės ir vaisiai tuo metu turi menką maistinę vertę, nebeturime savų produktų – viskas atvežta iš toli, be skonio ir žemesnės maistinės vertės. Žinoma, svarbu rinktis vaikams pritaikytas, visus saugumo reikalavimus bei rekomendacijas atitinkančias tyreles stiklainiuose, kuriose nebus dirbtinių priedų, konservantų. Tokios tyrelės stiklainiuose gali būti gera alternatyva.“

Apibendrindama L. Barauskienė primena, kad sveikos mitybos įpročiams svarbu – organizmo, ypač augančio, poreikių patenkinimas, valgymo reguliarumas, visavertiškas ir įvairus maistas. Reguliariai maitinamas mažylis mokosi priimti maistą, jį virškinti. Pamažu maitinimo dažnis retėja tol, kol pasiekia rekomenduotiną skaičių – 5 kartus per dieną. Maisto įvairovė būtina tam, kad mažylis gautų visų reikiamų medžiagų. Jei mitybos racionas bus subalansuotas, darniam mažylio vystymuisi nereikės nei papildų, nei vitaminų.

Bernardinai.lt

Taip pat skaitykite:

Nuorodų sąrašas

Nuorodų sąrašas

Powered by BaltiCode